Poruchy autistického spektra
Příčiny vzniku autismu
Příčiny vzniku autismu jsou multifaktoriální, tzn. že na jeho vzniku se podílí kombinace více faktorů. Vysoký podíl má genetika, vliv mají ale i některé faktory prostředí. PAS trpí podle nejnovějších výzkumů více než jedno ze sta dětí. Pro autismus je charakteristická oslabená schopnost vést sociální komunikaci, navazovat a rozvíjet vztahy, přemýšlet v sociálních kontextech. V chování se často objevují různé stereotypie, potřeba jasných pravidel a rutiny. Myšlení bývá velmi konkrétní a zaměřené na detail. Velká část lidí s autismem na smyslové podněty reaguje přecitlivěle, nebo naopak nedostatečně.
Autismus se často pojí s jinými poruchami, různými dalšími oslabeními a zdravotními komplikacemi. Někdy tyto přidružené obtíže mohou autismus maskovat.
V dětském věku jde hlavně o vývojové poruchy řeči, poruchu aktivity, pozornosti a úzkostné poruchy.
V dospělém věku o chronické úzkostně depresivní stavy, bipolární poruchu nebo poruchy osobnosti.
Ze somatických obtíží jsou časté například migrény, epilepsie, dětská mozková obrna, poruchy hypermobilního spektra, poruchy zraku a sluchu, poruchy autoimunity a gastrointestinální obtíže. Přesto někteří dospělí jedinci jsou schopni se plně či s omezením zapojit do života, ti se závažnějšími potížemi jsou odkázání na pomoc okolí.
Postižené oblasti
U autistických poruch je narušeno fungování ve třech základních oblastech
- v oblasti sociálních dovedností,
- komunikaci,
- představivosti.
V oblasti komunikace chybí či je omezená gestikulace. Postižení má za následek neschopnost či omezenou schopnost fantazijní hry (samostatné nebo kolektivní), neschopnost vzájemně zahajovat a udržovat konverzaci a další specifické zvláštnosti v komunikaci (opakování slov či celých pasáží, zvláštní otázky a odpovědi a další).
V oblasti představivosti a specifických zájmů porucha autistického spektra způsobuje nutkavé (ritualizované) chování, zvláštní zájmy a jejich omezenost, neobvyklé smyslové zájmy. Dále mohou být přítomny motorické stereotypie (opakující se stereotypní pohyby končetinami nebo celým tělem).
Postižení v oblasti sociálních dovedností má za následek neschopnost (či sníženou schopnost) navazovat vztahy s ostatními lidmi a vrstevníky. Dítě nechápe pravidla sociálního fungování, není schopné využívat neverbální komunikaci jako prostředek k sociálnímu dorozumívání s ostatními lidmi.
Raná diagnostika
Včasná diagnostika PAS je velmi důležitá. Při brzkém a správné odhalení této poruchy, je možné zvolit adekvátní vzdělávací program pro dítě a edukovat rodinu o nemoci a zabránit tak následné traumatizaci dítěte i jeho rodiny.
První odchylky ve vývoji dítěte mohou být patrné již ve věku 12 až 18 měsíců. V ČR provádí pediatři plošný dotazníkový test pro určení PAS (tzv. screening PAS u batolat), a to v rámci preventivní prohlídky dětí ve věku 18 měsíců. V případě podezření na PAS odkáže pediatr rodiče na odborníka (pedopsychiatr, služba raná péče, psycholog).
Za včasný záchyt se považuje diagnostika do dvou až dvou a půl let věku. Někdy se atypický vývoj začne projevovat až ve chvíli, kdy dítě musí začít fungovat v kolektivu a kdy se začne zvyšovat tlak na používání sociálních a komunikačních dovedností a samostatnost. Zároveň některé příznaky ve věku nad 5 – 6 let ustupují a objevují se nové symptomy, které se dají někdy přiřadit i k jiným psychickým poruchám. S tím souvisí fakt, že rozpoznání PAS ve vyšším věku dítěte může být více komplikované, a to zvláště u dětí s normálním intelektem, než při diagnostice autismu do 6 let věku dítěte.
Zvláštnosti dětí s PAS dle rodičů
U dětí s PAS si rodiče mohou všimnout některých odlišností od vrstevníků. Například to mohou být následující odchylky od normy:
- Opoždění řečového vývoje oproti stejně starým dětem.
- Problémy ve vrstevnickém kolektivu, nezapojení do kolektivu v MŠ i ve třídě ZŠ. Tyto děti většinou nevyhledávají kontakt s vrstevníky nebo zvláštním způsobem.
- Chovají se sociálně nepřiměřeně, necitelně, vyhýbají se očnímu kontaktu.
- Nechápou pravidla společenského chování.
- Odmalička si hrají jinak než vrstevníci, většinou si nehrají s hračkami či je používají jinak než ostatní děti.
- Mají zájem o to, jak věci fungují, rozebírají předměty či hračky. Zajímají se např. o techniku, přístroje a odborné encyklopedie.
- Mají neobvyklou náklonnost k různým předmětům (provázky, hadice, papíry, knoflíky apod.).
- Mají záchvaty vzteku a agrese, dítě dokáže být agresivní i vůči sobě (kousání, štípání, bití do hlavy, bouchání hlavou do předmětů).
- V řeči nezřídka užívají vulgarismy, a to i když jim nerozumí. Jejich řeč je zvláštní, někdy jakoby dospělá (pseudo-dospělá), mají často dlouhé slovní projevy bez ochoty přerušení řeči (monology), opakují věty či slova, které slyší. Nerozumí neverbální komunikaci ostatních, sami používají gestikulaci omezeně.
- Objevují se abnormální smyslové reakce (vše očichává, strká do pusy, nesnese dotek určitých materiálů).
- Dítě nesnáší změny, trvá na vykonávání rutinních rituálů, které nemají funkční charakter.
- Dítě se často bojí věcí, které mu nemohou ublížit.
Přítomnost některých z uvedených nemusí nutně znamenat PAS a naopak – přestože některé odchylky nejsou zaznamenány, může se jednat o PAS. Vždy je nutné konkrétní situace komunikovat s pediatrem.
Možnosti léčby
Dosud neexistuje klasická medicínská léčba autismu, která by dokázala odstranit příčinu nemoci. Včasné a správné přístupy rodiny a školy ve spolupráci se všemi odborníky věnujícími se PAS, dokážou zmírnit projevy autismu a pomoci dětem s PAS v rozvoji sociálních a komunikačních dovedností.
Vzdělávání lidí s PAS - podpůrná opatření
Dítě se zdravotním postižením (tj. i dítě s PAS) má právo na tzv. podpůrná opatření. Jsou to taková opatření, která mu umožní překonat jeho znevýhodnění. Jejich vhodnost zhodnotí pedagogicko-psychologická poradna (PPP) nebo speciálně pedagogické centrum (SPC).
Jedním z nich je asistent pedagoga, který dítěti pomáhá i se sebeobsluhou a pohybem ve škole nebo na školních akcích. SPC či raná péče mohou např. s dětským lékařem vytipovat druhy cviků, které jsou pro dítě bezpečné a vhodné. SPC/PPP svá doporučení zašlou kromě školy i jiným školským zařízením, která by Vaše dítě rádo navštěvovalo. Škola má povinnost podpůrná opatření zajistit.
Příspěvek na péči
Potřebuje-li dítě s PAS u aktivit jako například orientace, komunikace, hygiena, toaleta, oblékání mnohem větší pomoc než jeho vrstevníci, případně musí-li se na něj každodenně dohlížet i u činností, které jeho vrstevníci již běžně zvládají sami, je možné obrátit se na úřad práce s žádostí o příspěvek na péči (podkladem jsou lékařské zprávy).